Wednesday, January 4, 2012

31st Disember 2011

Dah lama tak berblogging :sigh: bukan apa, sedikit kesuntukan masa nak kaler2 lukisan2 yang ada scan masuk Mr Lenovo ni. Tambah pulak Mr Bamboo diberi kat mak saya untuk urusan P&P (Pengajaran & Pembelajaran) dia. Nak tunjuk jalan kira untuk murid2, bukan mudah woo.. Oleh itu, alatan untuk aktif illustrasi terbantut seketika (cewah alas an~ dulu malas scan, ni lain pulak.. zzzz)MySpace

Jadi sempena dengan entri kali ni, lepas last update lebih 6 bulan lepas, not an illustration here, but I have photos.

Saya jarang upload gambar2 yang diambik bersama2 Mr Elextri saya ni. Ksian dia, Cuma jarang nak dapat peluang p tempat menarik2 ja. Hehe.. Banyak gambaq yang disnap oleh Mr Elextri pulak saya focus untuk kawan2 n sbagai kenangan2, jarang untuk seni. Tapi, tiba2 pagi 31 Disember lepas, saya trasa nak maximisekan potensi Mr Elextri. Terbaca forum ada sahabat ajak rakan2 naik bukit, untuk tengok last sunrise of 2011 la. Teringin la pulak, tapi masa tu matahari dah naik lama dah pon. Hehe.. Jadinya, saya rancang, lets snap Last sunset of 2011. Untung pulak rasa, matahari terbenam dekat Kuala Perlis!MySpace Jadi, saya ke pantai pukul 6 petang.

Lets Picture do the talks.. (boleh kelik kt gambaq untuk saiz yg sedikit besar, just don't expect 10mp size. SOQ)

A little introduction about Kuala Perlis. Pantai Kuala Perlis bukan macam pantai yang anda boleh bayangkan, atau yang slalu main dalam tv, drama, or wayang. Pantai ni lain sikit dari lain, bukan lah satu2nya. Pantai Kuala Perlis masuk kategori pantai berselut, bukan berpasir. Jadi, kalau nak mandi, a big no no. Air tak biru, koko. Masa hari tu, air pasang, jadi cuma nampak batuan yang kerajaan tambak, khas untuk penduduk settle down situ. kalau tak ada batu tu, samada selut, atau pecahan kulit kerang saja yang ada. (Sorry for the long intro MySpace )

air laut 'koko' pantai Kuala Perlis yang berselut

masa saya tiba, masih cerah, tetapi cuaca mendung sedikit

pengunjung lain selain saya.. kebanyakannya keluarga. ada jugak la yang bukan 'keluarga'. boleh nampak tambak batu tempat port saya :D

Another interesting part is, tambak batu yang dibuat pihak berwajib ke atas pantai Kuala Perlis berjaya membawa kesan positif keatas hidupan laut kecil, contohnya siput2 dan bernacles.
siput2 yang agak comel sebenarnya, sebesar 2 bijik beras saja!

single siput, pic yang agak horrible sebab ai lupa bawak macro adapter MySpace

Bernacles! ada orang geli dengan spesis ni, tp ai like. kinda living rock. MySpace

ikan belacak (mudskipper) juga ada! tapi susah nak dapat pose elok sebab ikan ni bergerak bila manusia hampiri dia. this is my best shot (actually, ONLY shot) ikan ni mula bergerak bila matahari dah terbenam (Yes, this horrible pic was taken when sun was at horizon, hence, sorry for the low quality and noise)

Stone formation berhampiran tambak batu

Now the real Last Sunset of 2011


Honestly, inilah gambar terbaik saya. mungkin bukan yang terbaik pernah anda lihat, tapi gambar ni memberi saya kepuasan. haha MySpace kehadiran bot nelayan di situ menjadikan gambar ni lebih baik (for me at least :')

matahari dah nak hilang, disebalik gugusan pulau. bukan pulau Langkawi

Last pic I can take without any tripod

Apa2 pon, Alhamdulillah.. Dapat kepuasan, luangkan masa petang camtu bersama Mr Elextri. Bukan selalu. lepas tu, balik la! dah maghrib oi! :P

ps: thanxie to my only tool, Mr Elextri and 2.0x teleconverter.. orang miskin tak boleh beli Digital Single-Lens Reflex camera.. MySpace tak apa, nnti kita tmbah pod kaki tiga pulak :P
pps: jelly dengan sahabat2 yg brpeluang main snow MySpace haha.. tak apa, rezeki saya disini untuk main pantai selut =__=" (?)(pujuk diri. XD)

No comments:

Post a Comment