Thursday, May 26, 2011

Harum Manis.. slurp2~



Assalamualaikum,

Dah lama betul tak update blog ni ha. tak da apa2 alasan, cuma, tersangat la malas nak scan lukisan2 MySpace. lagipun, sekarang, di masa senggang, try untuk habiskn buku sudoku berbanding.. u know.. ralik2 melukis MySpace (Oh diri, sedarlah exam is just around the corner! very near alreadyMySpace )

Entry ni nk promote Negeri Perlis Tanah Tumpah Darahku sat. sekali skala. Orang kata hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. tapi aku tetap sayang negeri sendiri. hahaha..

 Ok. back to the topic. Harum Manis. what is that??? untuk yg kurang jelas, tu just nama buah, pelam.. pelam harum manis. atau bahasa baku nya, mempelam harum manis atau, Mangga Harum Manis. kalau nk KL-kn bahasa tu, reti2 la buat sndiri ya.. hehe.. tok saya di klate sebut buah 'pauh'. so, sama la tu semua, pelam, mempelam, mangga, pauh MySpace

TETAPI!!! ingin ditegaskan disini, baka harum manis ni, sangat lain dari mangga2 lain yg saudara saudari mungkin pernah makan okey! hmm.. sebagai rakyat Perlis, bg saya lah, ini ialah Raja Mangga. seriously, sapa2 yg tak pernah try mmg tak boleh bayangla, buah ni sangat sedap!! Insya-Allah, skali cuba, nak lagi! rasanya, mcm, manis, bau yg harum, isi lembut+empuks!MySpace

(ladang Harum Manis di Batu Pahat)

kat perlis, buah ni diusahakan secara besar-besaran. Sebabnya?? pokok buah ni, cuma subur di Perlis. jangan tanya pasai apa, saya pon tak pasti. ilmu masih cetek, tak cukup lagi nk bagi apa2 andaian MySpace. tapi, mungkin suhu ala tropika+khatulistiwa kat Perlis la kot.. (Alhamdulillah..) Harga buah ni varies, ikut hasil. n gred (slalu gred C ke gred A), range dari RM8-RM12 sekilogram la. tapi, dijamin, sangat berbaloi sebab sedaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaapMySpace

Macam2 style orang makan buah ni. makan sebagai buah, makan dengan pulut tuang santan, jus, pncuci mulut, dll. semua pon cukup sesuai. heheMySpace

dibawah, buah pelam ni yg gambar saya carik2 dalam internet. kalau belum prnah try, interested??MySpace

 Only at Perlis!
 kuning, harum, manis, cukup sedap~ betol.. takkan menyesal.. hehe..
ni pulutnya. simple ja. tapi sedap

7 comments:

  1. wan jahat le.. terliur dah ni!! xsabaq nak balik malaysia..wuwuwu
    perlis!!.tunggu ai balik seminggu lagi..yeah2..:D lpas final :"(

    ReplyDelete
  2. haha.. balik nanti, bole la makan. tak silap, musim baru stat ja :D

    ReplyDelete
  3. eh2, non! satgi aku follow noh. nk siapkan assignment sat :D

    btw, Trima kasih ;)

    ReplyDelete
  4. tipu aih wan..ladang dia kat batu pahat nuhh..konon2 ja lah kat mata ayaq..xkan hg lupa yon la mandur kat sana..haha

    ReplyDelete
  5. hahahaha.. akwam2.. btoi2, aku silap. jalan nk p cara nk p sama ja dari rumah aku, belok kiri. tu yg konpius tu. aku pbetoi siap2 ni :D

    ReplyDelete